in-me > השגת איזון בחיים

ניתן להגדיר איזון כמצב של יציבות נפשית ורגשית המאפשר לבחון את הווה חיינו בראייה צלול ובשיקול דעת, במיוחד ברגעים קשים. איזון בחיים הוא מושג רחב המשתנה בין אדם לאדם לאור היותנו אנשים שונים, אצל אחד יכול להתקיים צורך באיזון בין הבית לעבודה ואילו אצל אחר מתעוררת הכמיהה לאיזון בין חייו הפרטיים לחיי הזוגיות שלו ועוד רבות הדוגמאות.


בכל מקרים ניתן לאמר שאיזון הוא מושג דינאמי, שיכול להתרחש רק מתוך פעולה. המאה ה-20  מאופיינת במירוץ קדחתנני להישגיות ובתחרותיות רבה, האדם המודרני נדרש לשלב מיומנויות, ידע ומקצוענות מיטביים יחד עם שמירה על התא המשפחתי ועל חיי הפרט שלו, ניתן לדמות זאת להולך על החבל בקרקס בזהירות רבה כדי לשמור על שיווי המשקל- האיזון הוא מיומנות נרכשת. לאור קצב החיים הדינמי בו אנו חיים האיזון אינו מהווה מטרה בפני עצמו אלא דרך חיים ואופן התנהלות.  השגת איזון יכולה להתרחש רק מתוך בחירה מודעת, זאת בניגוד לחוסר איזון שלרוב נוצר כאשר האדם אינו אקטיבי ומכוון את חייו אלא חי באופן פאסיבי ורק מגיב לנסיבות.


תהליך האימון מאפשר לנו לעצור, להתחבר למהות הפנימית שלנו, לזהות את הערכים והצרכים הבסיסיים שלנו, לבחון מחדש בחירות ישנות שלנו, מצבים והתנהגויות. המודעות לצורך באיזון ולסוג האיזון החסר לנו מעוררת שאלות לגבי הבחירות שעלינו לעשות על מנת להגיע לחווית איזון במציאות הפנימית שלנו, בתפיסתנו את החיים שלנו, בתחושה היומיומית שלנו לגבי חיינו. הבחירות נובעות מהתהליך בו לומדים כיצד לארגן את הדברים בצורה המדוייקת ביותר עבורי, כיצד לסנן ולהגדיר סדרי עדיפויות בהתאם לרצונותיי, כיצד להאציל סמכויות, כיצד להגין ‘לא’ ולהבין שכל פעם שאני אומר ‘כן’ לדבר אחד, אני בעצם אומר ‘לא’ לאחרים, ולומדים לזהות מתי אותו ‘כן’ נאמר באופן אוטומטי מתוך רצון לרצות ואיזה חסמים צצים כשאנו מנסים להשתחרר מהאוטומט הזה ואיך להתמודד איתם.


מעבר לזיהוי המניעים והשאיפות העמוקים ביותר שלנו, תהליך האימון עוסק בהרחבת נקודת המבט על כל פאן המוגדר ‘בעייתי’ בחיינו, ההתייחסות לתמונה הכוללת ושימת הדברים בפרופורציה הראויה להם. יותר מכך, ברגע שהמודעות העצמית שלנו גוברת, תחושת החיבור פנימה עולה ואיתה גם עולה תחושת השליטה הפנימית בחיינו, מתרחש תהליך טבעי של איזון ובחירה מודעת בדברים שיובילו אותנו למימוש עצמי ברמה המיטבית.

איזון הוא עקרון מרכזי בתהליך האימון גם כשאינו מוגדר כמטרת המתאמן. כל תנועה שעושה המתאמן בתהליך יוצרת שינוי ומפרה את האיזון הקיים בחייו, מניעה גלגל חיים שלם, מכאן שנושא האיזון נמצא ברקע כל הזמן. בהיות תהליך האימון דינמי, משתנה ומשנה את חייו של המתאמן באופן מתמיד, איזון הוא נקודת התייחסות קיימת וקבועה במהלך כל האימון.


ליצירת שינוי