in-me > מסוגלות עצמית

אנשים בעלי ביטחון ודימוי עצמי גבוה מאמינים כי ביכולתם להשפיע על חייהם ונכונים לקחת עליהם אחריות. בהיותם  בעלי יכולת שליטה פנימית הם מזהים ומגדירים בעיות ומחפשים להם פתרונות, הם מאמינים ביכולתם לבצע שינוי בחייהם ומממשים את רצונותיהם באמצעות פעולות מוכוונות. לעומתם, אנשים בעלי תפיסת מסוגלות עצמית נמוכה נוטים להאשים אחרים בנסיבות חייהם, להעביר את יכולת ההשפעה מעצמם לעומדים מולם, הם חשים קורבנות ואינם עוסקים בפתרונות.

 

מסוגלות עצמית מוגדרת כשיפוט של האדם את היכולת שלו לארגן ולפעול כדי להשיג מטרות שהציב לעצמו. הדגש הוא על ה’שיפוט’, המהווה תפיסה סובייקטיבית של היכולת ולא היכולת האובייקטיבית עצמה. אמונות לגבי מסוגלות עצמית מעידות על תפיסתנו את היכולות שלנו, משמע מה אנחנו מאמינים שאנחנו מסוגלים לעשות היטב. ההנחה העומדת ביסוד העניין היא שמרבית גורמי המוטיבציה האנושית נוצרות באופן קוגנטיבי, אנשים מניעים עצמם לפעולה ופועלים באמצעות תכנון, חשיבה וציפייה מראש. תפיסת היכולת שלנו לפתור בעיה אינה נובעת באופן ישיר מכישורינו אלא מתהליך למידה  והכרה בהתנסויותנו לאורך חיינו, הצלחות וכשלונות קודמים, מערכות יחסים, התמודדות במצבים שונים ועוד בכל אחד מתחומי החיים.

 

הקשר בין מסוגלות עצמית לתהליך האימון

We are scams and you that an honest and its quality. We don’t deny that all your order. We try to your author to improve their . https://starkessays.com/ So, you will be sure, that:The materials for exhausting task to work done for students are literally the cheapest ways to be able not because we choose from .
 

כפי שנטען, מסוגלות עצמית מתפתחת מלמידה של הפרט את נסיון חייו. למידה המבוססת על יכולת קוגנטיבית ולכן רמת המסוגלות העצמית מוגדרת על ידי בעליה באופן מודע. תהליך האימון מתמקד בהצלחות והישגים ביצועיים  וככל שאדם מודע יותר להצלחותיו בעבר ומבצע  פעולות ליצירת שינוי בחייו והשגת מטרותיו כך מתחזק ומשתרש שינוי מודע לגבי רמת המסוגלות העצמית שלו. מרגע שאדם חווה הצלחות חוזרות ונשנות בתהליך האימון, משתפרת אמונתו לגבי יכולותיו ולרוב קורה שתחושה חיובית זו מתפשטת הלאה, באופן כוללני, לתחומים חדשים, גם כאלה בהם לא התנסה בעבר.

גם לגורמים חיצוניים יש השפעה על תפיסת המסוגלות העצמית שלנו. המאמן מסייע למתאמן לזהות בסביבתו אנשים שהצליחו להשיג את מטרותיהם. המתאמן לומד למידה משמעותית מהתבוננות בתהליך ההתמודדות של אחרים עם מציאות מאיימת ומבחינת הצלחתם להתגבר ומכך מסיק כי ניתן להתמודד ואף לנצח למרות הקושי.

 

במסגרת האימון מתבצע גם תהליך של ניתוח מילולי המשפיע על חיזוק תחושת המסוגלות העצמית. הדיבור עם המתאמן על יכולתו לבצע את המשימה, הצגת מקרים דומים, הכנת המתאמן להתמודדות באמצעות דמיון מודרך, תיאור הפעולות והגדרת דרכי פעולה שונות לכל מקרה, מורידה את רמת המתח ומעלה את רמת המוכנות הרגשית והמקצועית שלו לקראת המשימה. לאור ההיכרות המעמיקה עם המתאמן ומערכת היחסים האימונית מזהה המאמן את נקודות החוזק ואת נקודות החולשה ותומך במתאמן באמצעות נגיעה וחיזוק כל אחת מהנקודות היכולות לסייע לו בהשגת מטרותיו ולחילופין בדרכי התמודדות עם כל אחת מהחולשות וצמצום או אף ביטול השפעתן במקרה זה.

 

לאורך כל תהליך האימון פועל המאמן להגברת רמת האחריות האישית של המתאמן, ליצירת מעגל התנסויות חדש ומוצלח המקדם אותו לכיוון מטרותיו, מגדיר איתו אסטרטגיות חדשות, חלופיות לאלו שלא הצליחו עד כה, מזהה אמונות מחלישות ובונה אמונות מעצימות.

 

“זה האור שבנו- לא האפלה
שבתוכנו- שמפחיד אותנו יותר מכל
אנחנו שואלים את עצמנו- איזו
זכות יש לי להיות מבריק,
יפיפה, מוכשר ואהוב?
למען האמת- איזו זכות יש לך לא להיות? “

(קטע מתך מריאן וילאסמון, בחזרה לאהבה.)


ליצירת שינוי